10 דברים שלא ידעתם על קרן קיימת לישראל • דוד גדנקן

    דוד גדנקן No Comments on 10 דברים שלא ידעתם על קרן קיימת לישראל • דוד גדנקן
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מוסד יהודי שהוקם במטרה לרכוש קרקעות בארץ ישראל לצורך התיישבות יהודים בארצם. 10 דברים שרציתם לדעת על הקרן הקיימת לישראל.

    א.  בסוף חודש אוגוסט 1897 התכנס הקונגרס הציוני הראשון בעיר באזל שבשוויץ. אחד ממנהיגי הציונות היהודית צבי הרמן שפירא העלה רעיון לדיון בקונגרס, להקים קרן לאומית של העם היהודי שמטרתה תהא לרכוש אדמות בארץ ישראל, כדי ליישב בה יהודים.

    ב.  עברו ארבע שנים ובקונגרס הציוני שנערך בשנת 1901, הוכרז בפומבי על הקמתה של: "הקרן הקיימת לישראל".

    ג. שמה של הקרן הקיימת לישראל נבחר מתוך האמור במשנה במסכת פאה (פרק א'): "אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא".

    ד. הקונגרס הטיל על פעילי התנועה הציונית ברחבי תבל, להתרים את היהודים למטרה העיקרית של רכישת קרקעות בארץ ישראל לצורך ייזום התיישבות יהודית בארץ.

    ה. במנשרים שיצאו לתפוצות ישראל הובהר לתורמים כי התרומה לקרן הקיימת תעמוד לזכות התורמים, כדברי המשנה, גם לעולם הבא. עובדה שריגשה רבים בתקופה דאז.

    ו. ניהול הקרן הקיימת לישראל הוטל על ההסתדרות הציונית. חייבים לציין כי בתחילת המאה העשרים הייתה ההסתדרות הציונית כעין ממשלת העם היהודי.

    ז.  ההכרזה על הקמת הקרן עוררה רגשות חיוביות בלב רבים, ראשון התורמים היה מנהיג יהודי בשם יונה קרמנצקי, תרומתו הייתה בסך של 10 לירות שטרלינג. אותו יונה קרמנצקי היה מי שעסק בצדדים המעשיים של הקרן בשנותיה הראשונות, למעשה היה מנהלה הראשון עד שנת 1907.

    ח. יש היסטוריונים שכתבו במחקריהם כי התורם הראשון היה פנחס רוטנברג, האיש שיזם ויסד את מפעל החשמל בנהריים. צירים רבים של הקונגרס הציוני ב1901 הכריזו מיד על תרומותיהם ובראשם היה בנימין זאב הרצל.

    ט.  הקרן הקיימת החלה מיד בפעולת רכישת קרקעות בארץ ישראל. הרכישה הראשונה הייתה של כ-4000 דונם באזור כפר חיטין (20 פרנק לדונם). הרכישה הבאה הייתה באזור בקעת לוד, נרכשו 2000 דונם ליד הכפר בית עריף. אדמות אלה היוו את הבסיס להקמת כפר הנוער בן שמן וחוות בן שמן. אלפי דונמים נקנו ליד חוות חולדה, שם החלו לגדל שתילים שלימים נטעו, ע"י הקק"ל ביער הראשון, הקיים עד היום, הוא יער הרצל.

    י. במושבי היהודים בגולה הוחל הנוהג כי המשפחה, בעיקר ילדי ישראל, שמים פרוטות ב"פושקע" היא הקופסה הכחולה של הקרן הקיימת,מתוך חינוך לרכישת אדמות בארץ ישראל.

    כך נקנו האדמות של "דלייקה" שליד הכנרת לבניית חוות כנרת ואדמות "אום ג'וני" עליהן נבנתה אם הקבוצות דגניה א'. פרעות הערבים בתקופה הקרויה "מאורעות 1936 עד 1939" הביאו לצמצום מכירות הקרקעות. הקרן הקיימת לישראל הצטרפה לסוכנות היהודית בביצוע מפעל ההתיישבות דהיינו בהקמת קיבוצים,מושבים ועוד. נטיעת היערות בארץ היה המפעל האדיר הבא של הקק"ל.

    כיום לקחה על עצמה הקק"ל מבצעי פריצת דרכים באתרי הטבע הרבים, הקמת חניונים שהם מקומות בילוי משפחתי בטבע, הנגשת דרכים לנכים לכל פינות החמד ועל כך יבורכו.



    0 תגובות